Obdobie škrabania okien na vašich vozidlách je už za rohom. Odstraňovanie mrazu sa stane rannou rutinou, ktorá je sprevádzaná skrehnutými prstami a plejádou nadávok. Ale zamýšľali ste sa niekedy nad touto problematikou u väčších dopravných prostriedkov? Lietadlá nie sú žiadnou výnimkou, a tieto starosti postihujú aj ich.
Bezpečnosť je na prvom mieste, a teda s príchodom zimy je v pohotovosti aj špeciálna letisková technika. Jej úloha spočíva v odstraňovaní ľadu, snehu a námrazy, ako náhle teplota klesne pod 3°C. Na pohľad možno námraza pôsobí ako obyčajná banalita, avšak je omnoho nebezpečnejšia ako sa zdá. Ovplyvňuje aerodynamické vlastnosti lietadla, a teda aj samotný let.
Našťastie existujú spôsoby ako problémom s ľadom predísť. Jeden funguje ako prevencia, nazývaný anti-icing. Ide o kvapalinu, tvoriacu na krídlach lietadla film, ktorý následne zabráni námraze uchytiť sa. Ďalšou možnosťou odmrazovania je de-icing, ktorá sneh či ľad rozpustí za pomoci kvapaliny s teplotou vyše 80°C. Takéto odmrazovanie trvá v priemere 6 minút, teda vôbec nie dlhú dobu. Avšak, komplikácie nastávajú, ak na de-icing čaká viac lietadiel naraz, čo spôsobuje značné zdržania. Predovšetkým pasažieri, ktorých čaká po pristáti nadväzujúci let to môžu považovať za hrozbu.
V prípade, že prestúpiť nestihnete, je odškodnenie veľmi individuálne. Radšej si nechajte podstatne väčší časový rozdiel medzi letmi, aby ste sa nepríjemnostiam vyhli.